thuis trainen of toch in een sportschool

Thuis trainen of in een sportschool?

Thuis trainen of in een sportschool is een vraag die regelmatig langs komt. Twijfel jij ook nog wat je het beste kunt doen?

Of je nou af wilt vallen of gewoon wat fitter wilt worden, in beide gevallen is het handig als je naast het aanpassen van je voedingspatroon ook wat meer in beweging komt.

Door meer te bewegen verhoog je je vet verbranding en krijg je een betere conditie.

In grote lijnen kan je kiezen uit 2 opties:

  • Trainen in een sportschool
  • Thuis (of buiten) trainen

Aan beide opties hangen voor en nadelen. Deze voordelen en nadelen gaan we hieronder doornemen.

De voordelen van trainen in een sportschool:

trainen in een sportschool

Gezellig met andere mensen in contact komen is een reden waarom veel mensen er toch voor kiezen om te trainen in een sportschool.

Er is begeleiding aanwezig die je kunnen helpen en adviseren als je met bepaalde oefeningen bezig bent. Hierdoor doe je niet snel iets fout en voorkom je blessures.

Je hebt een stok achter de deur omdat je aan je abonnement vast zit ga je toch sneller weer naar de sportschool toe ook als je hoofd er op dat moment niet naar staat.

Je hebt betaald en het is zonde om dan niet te gaan en als je met iemand samen traint dan is dat ook weer een sociaal aspect dat helpt om je toch maar weer bj elkaar te rapen en toch maar weer te gaan.

De nadelen van trainen in een sportschool:

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan een bezoek aan de sportschool, je wilt niet voor niets liever thuis fit worden, toch?

Het is duur. Ja, dat klopt je betaald veel geld voor de sportschool al ga je naar een prijs vechter dan nog is het een hoop geld, geld wat je waarschijnlijk ook wel ergens anders zou willen besteden.

De begeleiding is niet altijd even goed. Ondanks dat er goed opgeleide fitness instructeurs rond lopen wil dat helaas nog niet zeggen dat ze altijd oog voor jou hebben en als ze al zien dat je iets verkeerd doet moeten ze maar zin hebben om je uit te leggen hoe je deze oefening beter en effectiever kunt doen.

Wachten op je toestel. Vaak is het heel druk in een sportschool, zeker na vakantie periodes of aan het begin van het jaar. Als je dan ook nog alleen maar ’s avonds kunt trainen dan kkomt het regelmatig voor dat je moet wachten op het fitness apparaat waar je op dat moment graag op wilt trainen.

Harde muziek die je niet leuk vind. Vaak staat er ook (te harde) muziek aan. Vooral ’s avonds als er veel jongeren na school of na hun werk gaan trainen dan klinken er vaak harde pop en house beats.

Behalve dat het afleid en je je vriend/vriendin waar je samen mee naar de sportschool gaat niet goed kunt verstaan werkt het vaak ook irriterend als de muziek niet jouw smaak is en dan ook nog eens te hard staat.

Zien en gezien worden. Dan is er nog het zien en gezien worden in een sportschool. De mooiste mensen in de mooiste kleding staan veelal te showen. Als jij een wat minder strak lichaam hebt kan dat intimiderend werken.

Als vrouw zijn sommige apparaten ook niet echt uitnodigend als er een vreemde man tegen over je zit op een ander toestel.

Natuurlijk kan je kiezen voor een dames avond maar op die dag en dat tijdstip moet je maar net kunnen. En ook vrouwen onderling kunnen hard zijn of afkeurend kijken.

De nadelen van thuis trainen:

thuis trainen

Laten we maar met de nadelen beginnen dan hebben we die maar vast gehad.

Je hebt discipline nodig. Nou heb je dat op een sportschool ook wel maar thuis (en zeker als je alleen traint) is het wat makkelijker om één of meerdere trainingen over te slaan.

Maar met een beetje doorzettings vermogen lukt het je wel. Je kunt ook de week erna wat meer doen als het een keertje niet uitkwam om op je sport avond je oefeningen te doen.

En anders heb je altijd nog een aantal andere dagen in de week waar je een rustdag om kunt ruilen voor de gemiste sportdag.

Alleen is maar alleen. En dat geldt al helemaal voor alleen sporten. Maar met de juiste tips kan je dit heel makkelijk oplossen.

Als je een vaste avond hebt om thuis te sporten dan kan je er ook voor kiezen om met iemand anders de oefeningen samen te doen.

Een andere tip is om buiten te trainen. In plaats van de loopband of hometrainer kan je ook naar buiten gaan om te lopen of fietsen met een maatje.

De voordelen van thuis trainen:

Last but not least zijn er nog de voordelen van thuis trainen.

Niet duur. Een groot voordeel van thuis trainen is dat je niet aan een duur abonnement vastzit. In een sportschool betaal je al snel een paar tientjes per maand en dat iedere maand totdat je je abonnement opzegt.

Dit kan een aardig grote kostenpost worden.

Je kunt lekker thuis blijven. Niet de deur uit hoeven te gaan om te gaan sporten is natuurlijk een groot voordeel. Vooral in de wat koudere, donkere en vaak natte maanden van het jaar is het best aantrekkelijk als je de deur niet uithoeft en lekker thuis je oefeningen kunt afwerken.

Niet zo tijdsintensief. In het verlengde van bovenstaande laatste punt ben je de reistijd ook niet kwijt, met een druk leven (en wie heeft dat nou niet) kan je de heen en terug reis van en naar de sportschool misschien wel heel goed gebruiken voor iets anders.

Wil je thuis trainen met het Fit-in-4-minuten programma?

Nu je de voor en nadelen van sporten in de sportschool en thuis sporten hebt gezien kan je voor jezelf bepalen waar je voorkeur naar uitgaat.

Als je wel wilt sporten maar er niet teveel tijd en geld aan kwijt wilt zijn dan is misschien de video training Fit-in-4-minuten van Katja Callens wel wat voor jou.

In deze video training krijg je oefeningen die je gewoon thuis kunt doen op het moment dat het voor jou het beste uitkomt.

Thuis trainen of in een sportschool

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *