afvallen zonder sporten

Afvallen zonder sporten, hoe doe je dat?

Wil je afvallen zonder sporten maar weet je niet hoe je dit het beste aan kunt pakken?

Pas de tips die ik je vandaag geef zo snel mogelijk toe en je zult zien dat vet verbranden eigenlijk prima kan zonder dat je daarvoor jezelf in het zweet hoeft te werken.

 

Waarom kan je niet sporten?

Of je nou niet kunt sporten in verband met lichamelijke klachten, of dat je er niet genoeg energie voor hebt of dat je er gewoon geen zin in hebt, er is eigenlijk altijd wel een reden te bedenken waarom je (vandaag) niet aan sporten toekomt.

Een drukke baan, veel uren op school, een volle agenda, thuis wonende kinderen, zomaar een aantal redenen waarom het niet zo eenvoudig is om sporten in je (dagelijkse) routine in te passen.

En alhoewel sporten bijdraagt aan een gezonder lichaam wil dat nog niet zeggen dat je zonder te sporten niet af kunt vallen, gelukkig niet.

Kan je afvallen zonder sporten?

Een hoop mensen denken namelijk dat je door regelmatig en hard te sporten vanzelf wel afvalt, het tegendeel is eigenlijk waar.

Je kunt namelijk sporten wat je wilt maar als je denkt dat je dan mag eten en drinken wat je wilt en dat je dan vanzelf gewicht gaat verliezen dan moet ik je helaas teleur stellen.

Het goede nieuws is zelfs dat ook als je totaal niet sport, je nog steeds heel goed af kunt vallen.

Hoe je dat het beste aan kunt pakken leg ik je hieronder uit.

Stop direct met diëten!

Om maar gelijk met het beste nieuws in huis te vallen…

Stop met volgen van diëten is de beste tip die ik je kan geven, deze tip is zo belangrijk dat ik hem je als eerste wil geven.

Ik ben overigens niet tegen aanpassingen van je levens stijl, maar wel tegen de bekende diëten. Waarom? Dat leg ik je heel kort even uit.

Een hoop, zo niet de meeste dieet vormen komen neer op jezelf uithongeren en je lichaam op een noodrantsoen zetten.

En alhoewel die vaak maar voor een paar weken tot een paar maanden is, is het gevolg vaak langdurig en totaal niet nodig.

Diëten waar je jezelf uithongert of je calorie inname drastisch naar beneden bijstelt doen meer slecht als goed voor je lichaam.

Als je namelijk plotsklaps je dagelijkse calorie inname naar een veel te laag niveau schroeft dan gaat je lichaam daar rekening mee houden.

Je gaat dan dus heel weinig verbranden, wat op het eerste gezicht misschien goed lijkt te zijn.

Maar het probleem is, ondanks dat je vaak snel wat kilo’s kwijt raakt, dat ze er na je (veel te dure) dieet al snel weer allemaal bijkomen.

En als je pech hebt eindig je zwaarder en met een hoger vet percentage als op het moment dat je vol goede moed aan je dieet begon.

Hoe komt dat nou?

Door je lichaam met veel te weinig energie (calorieën) te voeden schrikt je lichaam en gaat het zich aanpassen aan de situatie.

Hierdoor gaat je verbranding (die waarschijnlijk al te laag was) trager worden. Je verbrand op dat moment veel trager de energie waar je je mee voed, dat lijkt op dat moment niet zo erg te zijn omdat je dan toch al weinig energie tot je neemt.

Je gaat eind van de week op de weegschaal staan en denkt heel blij YES!!! Ik ben afgevallen, dat gaat prima zo.

Na een paar weken weinig eten en een lage verbranding is je dieet afgelopen en kijk je reikhalzend uit naar weer normaal te gaan eten.

Je bent afgevallen en belooft jezelf dat je het nu bij gaat houden.

Nu ga je weer normaal eten maar je lichaam heeft dat niet in de gaten en blijft in de tragere verbranding hangen.

Je neemt meer calorieën tot je en eet dus meer als dat je tijdens je dieet deed.

Resultaat?

Door de extra calorieën in combinatie met de trage (vet) verbranding ben je al snel weer terug op je oude gewicht of erger nog misschien ben je snel zelfs alweer zwaarder dan toen je aan je dieet begonnen was.

Dit is het wel bekende jojo effect!

Maar wat moet je dan wel doen?

Begin de dag met een gezond ontbijtje

Als je af wilt vallen dan is het van het grootste belang dat heel je dag in het teken staat van het verhogen van je metabolisme.

Daar kan je dus niet vroeg genoeg mee beginnen. Begin de dag dus met een gezond ontbijt.

Vergeet de kant en klare muesli, ook je boterham met hagelslag is geen goed idee als je vet wilt verbranden.

Wat je het beste als ontbijt kunt eten is helaas iets waar je in eerste instantie niet meteen aan zou denken.

Maak eens een groene smoothie!

Als je de dag begint met een groente smoothie dan heb je voor je de deur uitgaat al meer goede voedings stoffen binnen als dat je normaliter de hele dag binnen zou krijgen.

Verse groene bladgroente zit vol met vet verbrandende voedingsstoffen. Met 2 handen vol verse spinazie heb je vaak al meer groente binnen als de gemiddelde Nederlander tijdens zijn/haar diner.

Meng de spinazie in een blender met water, ijsblokjes, een banaan en eventueel een goede schep (whey) eiwit en je hebt in een handomdraai een super gezond ontbijt waar je ook nog eens uren achter elkaar door verzadigd bent.

Hierdoor is je eerste snaai moment al gelijk uit je dagschema gehaald.

Verwijder de koolhydraten uit je voedingspatroon

Er is een reden dat koolhydraatarme diëten zo’n hit zin (niet te verwarren met de hierboven genoemde diëten, ook wel crash diëten genoemd).

Door de inname van koolhydraten te verminderen (met voldoende verse groente en fruit krijg je voldoende trage koolhydraten binnen) maakt je alvleesklier veel minder insuline aan.

Hierdoor val je niet alleen sneller af, de suikers waar koolhydraten grotendeels uit bestaan worden ook niet opgeslagen als vet.

Je lichaam slaat het grootste gedeelte aan suikers uit koolhydraten op puur en alleen dat het bang is dat je ooit in de spaarstand terecht komt (een stand die tegenwoordig niet meer van toepassing is omdat je simpelweg overal aan eten kunt komen zonder daar veel moeite voor te hoeven doen).

Doordat je lichaam veel minder insuline aan moet maken zal je trouwens ook merken dat je veel minder last hebt van de dip na het eten. Ja, dat klopt, die dip is een resultaat van het aanmaken van de extra insuline door je alvleesklier om de piek in je bloedsuiker spiegel maar op te kunnen vangen.

Drink veel water overdag

Daar wil ik de volgende tip ook nog even aan toe voegen voor je.

Drink minimaal 1,5 a 2 liter water op een dag. Thee en koffie tellen in dit geval niet mee.

Door meer water te drinken val je misschien niet direct af maar het helpt je lichaam wel om de aanwezige afvalstoffen sneller af te voeren wat de vetverbranding weer ten goede komt.

Verder zorgt meer water drinken ook voor een verzadigd gevoel, hierdoor heb je langer een “vol” gevoel en heb je minder snel honger (of trek).

Sneller afvallen met de afslank receptenbijbel

Pas bovenstaande tips toe op je dagelijkse voedingspatroon en afvallen zonder sporten is ineens minder moeilijk als je zou denken.

Als je nog sneller af wilt vallen dan is de afslank receptenbijbel het beste kookboek wat je aan kunt schaffen!

Het eten van gezonde recepten staat namelijk aan de basis van een fitter en slanker lichaam, je kunt daarbij sporten als je dat wilt maar het hoeft niet.

Vaak is het vinden van inspiratie en recepten een grote hindernis als je op een verantwoorde manier af wilt vallen.

In de afslank recepten bijbel staan meer dan 100 gezonde recepten die eenvoudig te maken zijn.

Aan alle maaltijden (en zelfs de toetjes) is gedacht.

Neem zelf eens een kijkje op de website van de afslankreceptenbijbel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *